معرفی و بررسی بازی How To Survive  را در ادامه مطلب ببینید. 


امروزه بیشتر عناوینی که در بازار ریخته ، یک بازی آخرالزمانی است . آخر دنیا ، تنها ماندن در میان موجوداتی عجیب و غریب و زنده ماندن در میان امواج فراوان آنها ، سرپرستی و محافظت خانواده ویا یک دختر کوچولو که در آن میان زنده مانده و...... بازار این روز های بازی های رایانه ای همین موجودات مرده که به زامبی معروف شده است پر شده است .موجوداتی که در ابتدای تولد خود در فیلم ها ، برای ترساندن استفاده میشد حالا در تمامی بازی های رایانه ای جای خود را باز کرده .عناوین ریز و درشتی از به کار گیری این موجودات در داستان خود شکل گرفته اند که البته بیشتر آنهاشکست خورده اند ولی عده محدودی نه تنها شکست نخورده اند بلکه موجب معروف شدن استودیو سازنده ، حتی ادامه ای بر آن بازی و درو کردن جوایز مختلف. حتی میتوان  عناوینی را مثال زد که ماحیت واقعی خود را با این موجودات مخلوط کرده و عنوانی جدید به وجود می آورد مثلا دو گانه Call Of Duty : Black Ops که به زودی سه گانه هم میشود از این موجودات خیلی خوب استفاده کرده و یک بخش مخصوص که Zombies نام دارد را به آنها اختصاص داده است و یا همان استودیو اکتیویژن روی کار دیگری دست زده که مخلوطی از یک بازی Open World   سوم شخص به سبک Assassin's Creed و یک عنوان زامبی محور ساخت که برای استودیو سودی هم به همراه داشت آن عنوان Prototype نام داشت که به دلیل فروش خوب نسخه اول ، ساخت قسمت دوم هم تایید و عرضه شد و حالا طرفدارانش منتظر قسمت سوم بازی هستند ، حتی استودیو های آسیایی هم از این موجودات استفاده کرده اند ولی از نوع بدش مثلا همین نینجا گایدن زد  که قبلا در نسخه های گذشته هیچ گونه رد پایی از این موجودات وجود نداشت ، به زور انها را به این عنوان کشاندند تا به بدترین سری تبدیل شود .خب حالا استودیو 505Games  و سازنده  اکو سافت ورد به فکر ساخت یک عنوان زامبی محور با طعم دیابلو و سبک Role playing زده ، که البته کاری است بسیار دشوار چون دیابلو یک از معروف ترین و محبوب ترین بازی در میان این سبک است و استفاده درست از المان ها و یا حتی کپی برداری از آنها هم کار سختی است . حالا ببینیم 505Games توانسته بازی را با تمامی پتانسیل های خودش تولید کند ؟؟؟؟

 

مشخصات عنوان:

نام عنوان: How To Survive

سازنده:EKO software 

ناشر:505 Games 

پلتفرم : PC - Xbox 360 - PS 3

سبک: Action - Role Playing

 

جزیره ای پر از مردگان گرسنه


وقتی اولین بار وارد بازی شدم ، حال و هوای عجیبی گرفتم چون از نقد هایی که خوانده بودم میترسیدم بازی خوبی از آب در نیاید . خب Loading تمام شد و وارد منو شدم ، اولین جمله ای که دیدم این بود : H2S

بله همین عدد 2 است که ماهیت بازی را تغییر میدهد .این عدد دو به معنی وجود قابلیت چند نفره در بازی است . که بیشتر از 2 بازیکن را پشتیبانی نمی کند این بازی بیشتر شبیه بازی های آخرالزمانی مثل Dead Island بود تا Last Of Us ......خب من هم که Dead Island را می پسندیدم ، با ان همه نقد های ضعیف ، خلاصه وارد بازی شدم .محوریت کل بازی از آخر تا اول این است : زنده ماندن در میان زامبی های گرسنه 

نه حالتی مانند سبک های بقای کامل (مثل Stranded Deep و Day one ) ولی خیلی شبیه آن میتوان گفت این عنوان یک بازی نیمه Open World و سبک نیمه بقا آن هم فقط به دلیل نبود قدرت زیاد زامبی ها و با دوربین استراتژیک کنترل فردی که به ایزومتریک مشهور ، است . اگر از دوستداران این گونه بازی های چند محوریت باشید ، اگر بازی را انجام ندهید از دست داده اید. یکی از قابلیت هایی که منتقدان را وادار میکند که با سری بازی های آنلاین دیابلو مقایسه کند ، دوربین بازی است . البته تاکنون هر بازی که با عنوان دیابلو مقایسه شده است ، چاره ای جز شکست ندارد و همین وضعیت شامل حال H2S میشود .

ولی اگر بازی را بدون مقایسه با دیابلو و یک عنوان زامبی محور در نظر بگیریم ، نقات قوت زیادی دارد که شما را وادار به ادامه بازی میکند .داستان بازی همانند دیگر بازی های زامبی محور مربوط به گیر افتادن شخصیت های اصلی بازی در یک جزیره و تلاش برای زنده ماندن و نجات خود و سرانجام فرار از این جزیره است .درست است که داستان بازی کلیشه ای است ولی در واقع بعد از گذراندن بخش آموزشی بازی بسیار جذاب میشود . بخش اموزشی بازی هم که در تمام بازی وجود دارد و بعد از اتمام بازی هم وجود خواهد داشت :-)

همانند دیگر بازی های این سبک شما از میان چهار کاراکتر ، یکی را انتخاب کنید مثل همیشه هم دو شخصیت مرد و دو شخصیت دیگر هم زن هستند ، هر کدام از آنها داری نکات مثبت و منفی مخصوص به خود است .( از لحاظ سرعت ، قدرت ، میزان گرسنگی و جان و ..... ) برای فهم بیشتر داستان باید با تمامی شخصیت های غیر قابل بازی، صحبت کنید و برای آموزش هم باید کتاب هارا بخوانید که به صورت انیمیشن برای بازیباز تهیه شده اند البته مشکل  در اینجا تکراری بودن بیش از حد ابتدای انیمیشن ها است ( اگر بازی را انجام دهید خیلی راحت متوجه خواهید شد .)انیمیشن های آموزش آن قدر تکراری اند که من ابتدا فکر میکردم همان انیمشین قبلی است که دیدم ولی بعد از گذشت چند اموزش فهمیدم که ابتدای آنها تکراری است ولی تغییراتی دارند انتخاب هر شخصیت محدودیت ها و نکات مثبت خاصی را به شما میدهد . اگر چه تفاوت ها آنقدر نیست که در آثاری همچنان دیابلو دیده ایم ولی در کل خوب و قابل قبول است .



*( بازی گیم پلی متنوعی دارد ، بعضی دشمنان از نور میترسند و با کمک آتش یا چراغ قوه آنان را دور کنید)


برای فرار از جزیره مرگ آماده باشید

وظیفه شما همانطور که گفته شد ، رهایی پیدا کردن از دست زامبی ها و در نهایت فرار از جزیره مخوف است . 

البته در این میان شخصیت خود را یک انسان واقعی حس کنید و راه های واقعی را برای رهایی از زامبی ها به کار بگیرید .با هر کاراکتری که انتخاب و بازی کنید ، یک انسان واقعی را انتخاب کرده اید و انتظار کار های ابرقهرمانرا نباید داشته باشید . شما یک شخصیت معمولی هستید و تلاش میکنید زنده بمانید. H2Sعنوانی ست که باید تمام راهکار ها و قوانین آن را بپزیرید و آموزش ببینید وگرنه این بازی برای شما به عذاب آور ترین بازی تاریخ تبدیل می شود . 

خوشبختانه این بازی برای من یکی از بهترین تجربه های گیمری ام بود .اگر این بازی برای شما سخت باشد  سختی آن خیلی بی منطق روی شما اثر خواهد گذاشت و راهی جز پاک کردن بازی به فکرتان نخواهد رسید زیرا استودیو سازنده هیچ راه فراری را برای شما در نظر نگرفته حالا دو راه پیش رو دارید 1- بازی را به خوبی یاد بگیرید 2. بازی را  کنید. Uninstallخب شما کدام راه را انتخاب می کنید ؟ من که راه اول را انتخاب کردم شما را نمیدانم خوشبختانه یا برای بعضی ها متاسفانه حمله زامبی ها از قانون خاصی تبعیت نمیکند . متاسفانه این مشکل در اواخر بازی بر روی امتیاز آن اثر بدی میگزارد . در انتهای یک مرحله مهم هستید که ناگهان زامبی ها از هر طرف به سمت شما میریزند و شما را نابود میکنند ، البته مشکل به اینجا ختم نمیشود بازی دارای تنوع زامبی های فراوانی است ، حتما از خود میپرسید چرا متاسفانه ؟؟؟؟دلیل اینجاست که بعضی زامبی ها نامیرا هستند برای مثال زامبی های جزیره دوم بازی که لباس نیرو های انرژی اتمی را پوشیده و کله تاسی دارند ، اگر شما را محاصره کنند برای زنده ماندنتان باید امید به خدا داشته باشید و حتی زامبی های معمولی که توسط الکتریسیته دوباره زنده میشوند از آنها هم بدتر اند گاهی نیز نوع دیگری از زامبی ها که تانک نام دارد میتوانستند چالش برانگیز باشند که اینگونه نیست .اگر با کنسول این عنوان را تجربه میکنید یا با دسته بازی خیالتان راحت باشد ، زیرا نشانگر خودکار بازی ، کلید را روی زامبی قفل میشود ولی نشانگر گاهی برای PC و روی موس دردسر ساز میشود ان هم هنگام هجوم بی شمار زامبی ها ولی در کل قابل تحمل است .بهترین بخش بازی که میتوان آن را جذاب ترین عامل وادار کنده ادامه بازی بخش « Craft » که مربوط به مخلوط کردن وسایلی که در محیط پیدا میکنید با هم و تولید یک اسلحه جدید است .در انجا انتخاب های بی شماری دارید ، شما میتوانید یک کلت ساده را با چهار آیتم دیگر مخلوط کرده مثلا با کپسول آتش ، نخ ، گاز و فندک ... حالا یک اسلحه دو کاره شلیک کننده و آتش زا دارید .

شما هر چیزی که مخلوط کردن ان در محیط واقعی امکان دارد را مخلوط کنید که خیلی جذاب از آب در آمده و واقعا لذت بخش است .



(محدودیت مخلوط کردن فقط در اندازه جا برای آیتم ها است . فقط همین)


زنده ماندن دو لبه 

هسته اصلی بازی بر روی زنده ماندن بنا شده و این قابلیت هم میتواند جذاب باشد ( که برای من هم بود ) و هم خسته کننده. شما باید مانند هم انسان دیگری بخورید ، بخوابید ، و با توجه به برخی شرایط شکار کنید .بازی شما را مجبور به شکار کردن برای تامین غذا نمی کند و میتوانید با سبزیجات غذای خود را آماده کنید و یا مثلا با خوردن تربچه و درست کردن سالاد غذایتان را تامین کنید ولی یک انسان باید گوشت بخورد تا زنده بماند و حتی با خوردن سبزیجات سریع گرسنه میشوید و دوباره باید به فکر غذای دیگری باشید و باید به شکار بروید .

بخش شکار بازی بر عکس بخش مخلوط کردن کم عمق است . من که تا اخر بازی فقط توانستم به تعداد محدودی شکار بپردازم. بهتر بود استودیو سازنده روی قسمت شکار بازی تغییراتی انجام میداد تا خوردن گوشت در بازی لذت بخش تر باشد و به فکر شکار بعدی نباشیم .گاهی هم حس یک مود Zombie برای بازی Sims به بازی دست میدهم زیرا علاوه بر اتمام مراحل بازی باید روی تمامی عناصر دیگر مانند خواب ، غذا ، جان ، تشنگی و... توجهی خاص داشته باشید و گرنه خواهید باخت .

میرسیم به بخش پختن غذا . بعد از آن شکار دردسر ساز ، گوشتی نصیب کرده ایم حالا میخواهیم گوشت گرم بخوریم یا سرد ؟؟

درست کردن گوشت در بازی باعث میشود زامبی ها حواسشان را جمع کرده و شما را به عنوان یک شکار جدید ببینند یعنی این که برای پر شدن خط سلامتی و گرسنگی باید از سه مرحله عبور کنید :اول شکار کردن حیوان بخت برگشته ، دوم حاضر کردن گوشت آن و میل کردنش و سوم فرار از دست زامبی هایی که بوی گوشت آنها را جذب کرده .و گاهی تکرار دوباره و دوباره که خسته کننده خواهد شد و موجب پایین آمدن امتیاز به گیم پلی بازی است . در شب تعداد زامبی ها افزایش می یابد و بعضی زامبی های شبگرد هم از خواب بیدار شده و به دنبال شکار میگردند و شما هم برای پر شدن خط خواب باید شب ها به استراحت بپردازید آن هم در اقامت گاه های مخصوص و محل انها هم بیشتر اوقات پر از زامبی های گرسنه قرار دارند و رفتن به آن مکان و کشتن انها کاری بسیار وقت گیر است و بهتر است شب ها بیدار بمانید تا با سیلی از زامبی ها بجنگید . این بخش ها باعث دردسر ساز شدن بازی میشود .

 

*( ماهیگیری هم در بازی وجود دارد ولی اگر بتوانید ماهی پیدا کنید .)


Action  یا RPG ؟؟؟؟

بازی بر عکس ظاهرش که یک اکشن کامل را نشان میدهد ، یک نقش آفرینی سنتی است که تمام سعی خود را برای نهایت استفاده را بردن از المان های این سبک دارد . خب پیاده سازی تمامی قابلیت های سبک نقش آفرینی هم در یک بازی کاری بسیار سخت است و حتی با پیاده سازی همه المان ها و تنظیم آن با گیم پلی وقت زیادی میخواهد و با سیاست های استدیو سازنده سازگار نیست و به همین دلیل تمامی قابلیت های یک بازی RPG در بازی وجود دارد ولی نه به صورت کاملا مفصل. مشکل دیگر بازی این است که با گفت و گو با شخصیت های دیگر بازی در پایان بازی تاثیری نمی گزارد و هیچ اطلاعات خاصی از داستان یا پیشه دیگر شخصیت ها به بازیباز نمی دهد .مهم ترین آیتمی که شما در مصرف آن همیچ نگرانی و واهمه ای ندارید و بازی هم محدودیتی در آن تایین نکرده است پیچ و مهره است در بازی به عنوان گلوله قابل استفاده است



(شما برای رفت و آمد در جزیره ها می توانید از قایق استفاده کنید ولی راندن آن در گیم پلی وجود ندارد و بعد از انتخاب کشتی ، بازی به حالت Loading میرود (


گرافیک جزیره

از نگاه تکنیکی ، بازی قابل قبولی داریم . این موضوع در بخش هنری هم تکرار شده .گرافیک بازی نه نقطه ضعف خیلی تابلویی دارد و نه نقطه قوت مبحوث کننده ای و میتوان گرافیک بازی را معمولی ترین گرافیک نسل اخیر دانست . همه شخصیت ها در بازی دارای صداپیشگی هستند و صدای آنان هم در حد خوبی است و قابل قبول است . 

 

(فرار کردن کار دشواری نیست مگر اینکه اسلحه خوبی نداشته باشید .(


و کلام آخر دیابلو ....

بازی H2S عنوانی خاکستری است که اگر به بازی های ایزومتریک و نقش افرینی علاقه مند باشید ،میتواند به خوبی شما را راضی کند ولی اگر تابحال از تجربه این گونه سبک ها عاجز مانده اید شخصا بازی کردن ان را به خودتان واگذار میکنم ، شاید از بازی خوشتان بیاید و شاید از ان بیزار شوید ،تصمیم گرفتن را به شما واگذار میکنم.

امتیاز بازی : 10 / 7.9


نقاط قوت:

نقاط ضعف:

 نقش آفرینی بسیار زیبا برای دوستداران این سبک

 -  بخش کرافت بازی بسیار جالب 
 ادامه ای خوب بر داستان کلیشه ای و جود منابع خوب در محیط

 تاکید روی بخش های جانبی و استفاده نکردن کامل

از پتانسیل بازی 



نویسنده : مهدی صادقی