معرفی و بررسی بازی ™ Spore در ادامه مطلب


EA استودیویی عجیب 


استودیو Electronic Artes پس از موفقیت های پی در پی خود با سری بازی های Need For Speed ،Dragon Age ، Sims ، Mass Effect ، Medal Of Honor و .... تصمیم به ساخت ادامه این بازی ها گرفت . فقط به خاطر سود مالی سرشاری که برایش به ارمغان می آورند . خب از این بازی ها ، قسمت های متعددی عرضه شد ولی تنها بدی اش این بود که بعد از عرضه بازیها ، EA به عنوان یک استودیوی پول پرست شناخته شد که فقط برای کش دادن بازی ها چندین قسمت متمادی از آن سری تولید و عرضه می کند . بعد از فهمیدن این وضعیت ، EA تصمیم به ساختبازی هایی با محوریت و گیم پلی متفاوت و جدید دست زد .

از ابتدای وجود استودیو EA در فکر تلفیق سبک اختراعی خود ، شبیه ساز زندگی ، با عناوین مبارزه ای و اکشن بود . 

پس از ساخت بازی Sims 2 ، استودیو شروع به کار عنوانی جدید زد .

نام این بازی Spore بود ، بازی که با تلفیق بیشتر سبک ها با هم ، عنوانی کاملا متفاوت به بازار عرضهکرد . 


مشخصات عنوان:

نام عنوان: ™ Spore

سازنده: EA Studio Game

سال تولید :2008 

پلتفرم : PC - Xbox 360 - PS 3

سبک: Action - Role Playing


دنیایی که با یک باکتری آغاز میشود


بازی در کل دارای پنج بخش است که بازیباز در هر کدام از آنها گیم پلی متفاوتی را تجربه میکند .

در بخش اول بازی شما یک تک سلولی هستید که قابلیت های آن را خودتان به صورت کامل تعریفمیکنید . دوربین در بخش اول بازی ، دو بعدی بوده ولی از هر لحاظ از دیگر بازی های 2 بعدی بهتر و گیرایی بالا تری دارد . شما در داخل آب هستید و برای تکامل کامل بدنتان باید از چند مرحله عبور کنید

یکی ار ویژگی های بخش اول ، تنوع بالای موجودات تک سلولی است که برای یک بازی با حجم بسیارکم بی نظیر است و البته تنوع غذایی بازی هم در بخش اول خوب کار شده . پس از کامل شدن بخش اول و خط تکامل بازی ، به بخش دوم راه می یابید . در اینجا بدن شما در حد کامل است و میتوانید در ادامه از لحاظ اندازه تغییراتی نیز بر کارکتری که خودتان ساختید ، اعمال کنید .

بعد از خروج از آب ، بر عکس بخش اول ، اینجا در بخش دوم  بازی به صورت کاملا Open world و سوم شخص میشود و بازی به کلی تغییر ماهیت میدهد . در این بخش که میتوان آن را پر محتوا و غنی ترین 

بخش بازی نیز لقب داد شما میتوانید در محیط نسبتا بزرگ بازی به گشت و گذار بپردازید ، پرواز کنید ،شنا کنید و ... در این بخش با صحبت کردن و دوستی با دیگر موجودات و مبارزه و کشتن انها میتوانیدخط تکامل خود را پر کنید .




* تنوع مثال زدنی در اعضای بدن موجود در بازی


قدرتمند شوید 


اگر دوست دارید خود را قدرتمند ترین و مجهز ترین موجود سیاره کنید باید در محیط بازی به جستجوی انواع فسیل موجودات دیگر بپردازید و با کشف انها و استفاده از انها مجهز شوید .

البته اگر دوست ندارید موجودی بسازید و فقط برای گشت و گذار این بازی را تجربه میکنید ، بازی برای شما در هر بخش بیش از 30 نوع موجود تهیه کرده که میتوانید انها را انتخاب کرده و وارد بازی شوید و حتی میتوانید این موجودات را تغییر دهید و به موجود مورد علاقه خود تبدیل کنید  .

هدف کلی از بخش 2 بازی ، تکامل مغز به اندازه انسان و یا حتی بزرگ تر از آن برای تفکر و قدرتمند شدن است . در این بخش ، نسبت به سایر بخش ها بازیباز آزادی عمل بیشتری دارد . شبیه سازی کاملی در بازی وجود دارد که تنوع آن بی نظیر است .

در بخش دوم ، با هر اندازه تکامل مغز یک Park پرک باز میشود که با آن میتوانید حیوانات قدرتمند را با خود همراه سازید که در مبارزه شما را یاری کنند . حداکثر پرک های بازی چهر عدد است ولی وجودموجودات متنوع ، موجب زیبایی و تنوع در گیم پلی بازی میشود . در بازی موجودات متنوعی و کاملا خیالی و عجیب و غریب وجود دارند که شما میتوانید با زبان بی زبانی با آنها صحبت کنید و مقصود خود را به آن ها برسانید . رفتار موجودات و اندازه خشونت آنها نسبت به شما هم در بازی به شش قسمت تقسیم میشود و میتوانید با اشاره کردن موجودات ، رفتارشان را نسبت به شما ببینید که به شکلآدمک های در سه رنگ زرد ، آبی ، و قرمز . البته میتوانید با صحبت کردن با انها رفتارشان را نسبت به 

خودتان تغییر دهید که این کار شما موجب پر شدن خط تکامل میشود .

در بازی حیوانات بسیار عظیم الجثه ای هم وجود دارد که بهتر است در بخش دوم بازی به آنها نزدیک نشوید چون نزدیک شدن به آنها برابر مرگ است ، در ایب بخش شما قادر به نابودی این موجودات عظیم الجثه نیستید ولی در بخش های چهار و پنجم بازی و پس از پیشرفت تکنولوژیتان ، این موجودات یکی از اصلی ترین دشمنان شما بدل خواهند شد . 

حالا میرسیم به بخش سوم بازی ، اینجا بازی ، باز هم ماهیت خود را تغییر میدهد . بازی به صورت استراتژی دنبال خواهد شد . حال شما آنقدر توانسته اید مغز خود را تکامل دهید که میتوانید برای خودیک قبیله بسازید و با دیگر قبیله ها بجنگید ، این بخش برای دوستداران بازی های استراتژیک بسیار جذاب و زیباست . این بخش شباهت های کوچکی به بازی های Stronghold و Age Of Empires دارد وبیشتر المان هایش را از سری The Settlers گرفته است ، مخصوصا بخش چیدمان خانه ها که از آن برداشته شده . البته عمق بازی نسبت به سایر بازی های این سبک کمتر است ولی میتواند شما راسرگرم کند در این بخش تمامی قابلیت های بخش دوم به قوت خود باقی است و تفاوت آن در قرار دادن هر نفر از اعضای قبیلتان در کاری است مثلا چند نفر را به جمع آوری غذا مشغول کنید و چند نفر را برای آوردن چوب و یا مبارزه اعضام کنید و کار هایی از این قبیل .

تفاوت دیگر بازی  تغییر وسایل ارتباطی است که در این بخش علاوه بر سخن گفتن باید از موزیک و آهنگ هم استفاده کنید به طور مثال برای دوستی با یک قبیله باید آهنگ دلخواه آنان را بنوازید و برای تولید ان اهنگ باید وسیله تولیدش را بسازید که این بخش عمق زیادی به بازی اضافه کرده . در بخشسوم هرچه قدر در خط تکنولوژی خود پیشرفت کنید قابلیت اضافه کردن افراد بیشتر میشود و اندازه قبیلتان هم بزرگ تر میشود که این قابلیت هم خوب کار شده .در بخش شبیه سازی نیز میتوان گفت علاوه بر اینکه میتوانید نزاد خود را تغییر یا تعویض و یا حتی تکمیل کنید شما میتوانید علامت ها و نماد های خاصی را بر روی بدن آنها قرار دهید که بی شباهت به نماد های سرخپوستان هم نیست .



*  شما هر موجودی که دوست داشته باشید میتوانید بسازید


یک کشور ابرقدرت شوید


میرسیم به بخش چهارم بازی ، پس از بیشتر شدن جمعیت شما و نابودی دیگر قبیله ها شمادیگر به سیاره خود مسلط هستید و سیاره در کنترل شماست . در اینجا شما به یک ابر قدرت تبدیل میشوید و باید با دیگر کشور های همانند خود مبارزه کنید . این بخش هم به صورت استراتژیک دنبال میشود ولی تفاوت آن با بخش قبلی از بین رفتن محدودیت اندازه بازی است کهدیگر در محیط های کوچک و محدود نیستید و میتوانید تمام سیاره را بگردید و آن را تصرف کنید 

این بخش به صورت بسیار سریع از یک قبیله کوچک به کشور صنعتی بزرگ تبدیل میشوید که بهنوعی عیر منطقی به نظر میرسد و سازندگان باید بین این بخش ها ، قسمت دیگری هم اضافه میکردند تا تغییر ماهیت سریع آن زیاد مشخص نشود ولی در کل عادت کردن به محیط و چگونگیکار با آن هم به دلیل تفوع کمتر آن زیاد سخت نیست .

در اینجا به جای جنگ تن به تن قبیله ای ، به صورت جنگ های مدرن و جدید ماشین الات دنبالمیشود به گونه ای همانند Transformer  جنگ های رباطی و بدون انسان وجود دارد که بسیار جالب کار شده ولی تنوع ان بسیار کمتر از سایر بخش هاست .

این بار هم خط پیشرفت بازی برای رسیدن به تکنولوژی سفینه سازی و هواپیما های پر سرعتاست و دلیل خوبی برای ادامه بازی وجود دارد . شما میتوانید دو وسیله تانک و هوایما را به طور محدود و تا عدد پنج تولید کنید که این محدودیت لطمه زیادی به تنوع بازی زده که بازیباز را از ادامه آن دل سرد میکند . تفاوت عمده بخش چهار ، با سایر بخش ها در انتخاب موزیک و صدای هر وسیله و یا محیط اطرافتان است که برای تکراری نشدن این بخش کمک کرده است . 

در بخش شبیه سازی نیز این بخش دچار تغییراتی میشود . جمع کردن مواد انرژی و مبارزه در زمین بر عهده رباط ها و تانک هایی است که شما میسازید و این اعمال در هوا ، بر عهده هواپیما ها است . اما مبارزه در این بخش اصلا جذاب نیست و فقط باید به مرکز اصلی ( یا همانTown Hall )دشمن یورش ببرید و ان را نابود کنید ، چیز دیگری که در طول بازی به آن اضافهشود وجود ندارد و باید تا پر شدن کامل خط پیشرفت ، این کار ها را ادامه دهید که بازی روی خط

تکرار می افتد .


* وقتی اراده کنید ، میتوانید یک دایناسور بسازید .


سفینه در دستان شما


میرسیم به بخش اخر بازی .....

پس از پر شدن خط تکلونوژی ، حال شما انقدر قدرت دارید که یک سفینه درست کنید . این بخش هم مانند بخش دوم جذاب و سرگرم کننده ساخته شده و حس سوار شدن به یک سفینه در جنگ ستارگان ( و یا حتی Mass Effect ) را به ادم میدهد .

این جا برای اولین بار شما میتوانید از جو سیاره ای که تا کنون در آن محیط زیسته اید خارج شوید که یک نقطه قوت برای این بخش است .

شما حتی میتوانید از منظومه خود هم خارج شوید که دیگر عالی میشود . این بخش به صورت سوم شخص دنبال میشود و گاهی نیز ماهیتش به استراتژی تغییر میکند که در کل واقعا عالی است .ماموریت هم در این بخش ، به بازی اضافه میشود که موجب بالا رفتن تنوع در گیم پلی بازی میشود . شما تمامی سلاح هایی که در یک فیلم علمی تخیلی با آن اشنا هستید ، در سفینه مجهز خود دارید میتوان به طور مثال به بمب هایی قدرتمند تر از بمب اتم ، قدرت مکش اجسام و حیوانات و... اشاره کرد .

جنگ های فضایی هم به خوبی در این بخش کار شده .....

ولی پس از اتمام ماموریت ها شما کارتان به اتمام نمیرسد و شما باز هم میتوانید در محیط بازیبه گشت و گزار بپردازید .


نتیجه ای برای این دنیای عجیب EA


در کل باید انتقادی به فیزیک بازی دانست که در انیمیشن ها بسیار کم کاری شده است و گرافیک بازی هم جای پیشرفت بسیاری دارد و باید کمی هم در سیستم مبارزه کار میشد که اینقدرتکراری نباشند . گرافیک بازی اگر اینقدر کودکانه نبود میتوانست طرفداران زیادی داشته باشد اما حیفکه این طور نشد .

بازی ™ Spore عنوانی بسیار غنی است که دوستداران بیشتر سبک های بازی دوستان را جذب خود میکند و شما را ساعت ها سرگرم میکند اما اگر سازندگان باید بیشتر روی اجزای محیط ها و گرافیک آنتوجه میکردند تا یکی از برترین عنوان های چند سبکه را به بازیبازان تحویل میدادند اما اینگونه نشد ولیباز هم این عنوان میتواند شما را سرگرم کند و در کل نباید از یک بازی با حجم 8 گیگ انتظار زیادیداشت . 


امتیاز بازی : 10 / 7


نقاط قوت:

نقاط ضعف:

دنیایی چند سبکه

 -  Open World و علمی تخیلی
شبیه سازی کامل و تنوع خوب اعضای بدن

        -گرافیک کم کاری شده و کودکانه و بعضی باگ هایی

بازی ، انیمیشن تکراری ، استفاده نکردن از پتانسیل

بازی



نویسنده : مهدی صادقی