نقد و بررسی فصل یک Walking Dead Telltale Games در ادامه مطلب


احیا کننده ماجرایی


کمتر کسی را میتوان مثال زد که به سبک ماجراجویی علاقه مند باشد ولی استودیو تل تیل را نشناسد . این استودیو پس از شروع به کار خود ، به یکی از مطرح ترین استودیو های بازی سازی این دهه تبدیل شود . دلیل این انتخاب را تنها یک چیز مشخص میکند : دلیلش هم چیزی نیست جز احیا کردن سبک ماجراجویی . این استودیو با تلفیق داستان و محتوای دیگر بازی ها در سبک های مختلف با در هم آمیختن قابلیت ها و پتانسیل های موجود در سبک ماجراجویی یک انقلاب جدید در این سبک ایجاد کرد که موجب رهایی سبک ماجراجویی از انقراض شد . این کار تل تیل هم موجب محبوبیت استودیو شد و هم ثروت همنگفی را روانه آن کرد . 

این استودیو کار های جالبی در کارنامه خود دارد ، به طور مثال میتوان به Back to the Future یا همان بازگشت به آینده اشاره کرد که یکی از ابتدایی ترین کار های تل تیل است که این عنوان با پورتالی که در داستان فیلم و یک بازی ماجراجویی ایجاد میکند ، موجب ایجاد تنوع در بازی و داستانش میشود .البته پتانسیل ایجاد شده فقط مربوط به بازی نمیشود زیرا طراحی این بازی بیستر مربوط به فیلمش بود و اگر فیلمی با این نام وجود نداشت ، کار ساخت بازی بسیار سخت میشد . این فیلم هم طرفداران زیادی دارد و یکی از برترین نمونه های فیلم علمی تخیلی به شمار میاید . من هم یکی از دوستداران این فیلم سه گانه هستم و واقعا از دیدنش لذت میبرم به شما هم دیدن این سه گانه را توصیه میکنم .میرسیم به دیگر بازی های این استودیو که برخلاف بازی Back to the Future که از داستان یک فیلم الهام برداری شده بود ، دیگر عناوینی هم هستند که با توجه به موفقیت بازی عرضه شده ، از انها الهام گیری شده مثلا بازی Borderland A Telltale Series که از سری موفق 2k برداشته شده و میتوان گفت که به اندازه ان هم فروش داشته و موفقیت خوبی هم برای تل تیل به ارمغان آورده است . پس از موفقیت های این نوع بازی ها ، تل تیل تصمیم از داستان های کمیک و فیلم های سریالی هم که موفق بوده اند هم استفاده کند و در این نوع بازی ها میتوان به سری بازی های سریالی اشاره کرد که فیلمش یکی از پر طرفدار ترین هاست . Game Of Thrones A Telltale Series این مدال پر افتخار را کسب کرد تا یکی از برترین های این استودیو لقب بگیرد . حال تل تیل تصمیم داشت تا از فیلم سریالی که کمیک های فراوانی هم دارد استفاده کند . وقتش رسیده بود تا تل تیل از محیط ترسناک و خشن سریال مردگان مردگان متحرک برای بازی اش استفاده کند . دنیای خشن و بی رحم مردگان متحرک

حال به The Walking Deadخوش آمدید 


مشخصات عنوان:

نام عنوان: ( The Walking Dead  A Telltale Series ( Season One 

سازنده: Telltale Games

سال تولید :2012 

پلتفرم : PC - Mac - Xbox 360 - PS 3 - Android - ios

سبک: Adventure



* آغازی برای یک دوران باشکوه


دنیایی که یک فرد میسازد


اگر طرفدار سریال The Walking Dead باشید ، حتما انتظار دارید این بازی هم حوادثی را که در سریال دیده  را ادامه دهد یا آن را تکمیل کند ، اما اگر این گونه فکر می کنید سخت در اشتباهید . زیرا بازی یک داستان کاملا جدید با شخصیت های جدید می سازد و معرفی می کند و تنها جایی که می توان داستان بازی را با فیلم مربوط می سازد ، دنیای آن است که بازی در همان دنیای خشن و بی رحم The Walking Dead بازگو میشود و دیگر نمی توان وجه مشترکی در آنها مشاهده کرد .یا می توان اینگونه گفت ، دنیایی که سریال The Walking Dead می سازد ، بازی استودیو تل تیل در آن شکل میگیرد .


* تفاوت کلمنتاین در فصل اول و دوم  .


Episode 1 : A New Day


شما با شخصیتی با نام لی "  Lee Everett  " بازی را آغاز می کنید . بازی هیچ اطلاعی از گذشته شخصیت به بازیباز نمی دهد . و تنها چیزی که می فهمید این است که با ماشین پلیس در حال انتقال به بازداشتگاه هستید . شما در اتومبیل تنها نیستید . یک افسر پلیس هم در حال رانندگی است ،شما میتوانید با او به گفت و گو بپردازید و بعد از کمی گفت و گو میفهمید که این افسر بسیار خوش قلب است و تمایل زیادی به زندانی کردن شما ندارد . بعد از این که زمان کمی از حرکت شما می گذرد تعداد اتومبیل ها به صورت غیر عادی بیشتر می شود و چندین بار به افسر پلیس بی سیم زده می شود ولی او از سر نا آگاهی به ان ها پاسخ نمی دهد . ( که اگر جواب می داد این داستان ها به وقوع نمی پیوست ) شما در حال گفت و گو هستید که ناگهان با یک فرد برخورد می کنید که بی شباهت به انسان نیست ، ولی حیف که انسان هم نیست .

با برخورد به او ماشین انحراف پیدا کرده و به درون دره سقوط می کند ......

داستان بازی آغاز می شود و شما صحنه های هیجان انگیز و غافل کننده ای را خواهید دید .بی شک یکی از نکات قوت این بازی سریالی می توان به هیجان آن و وقایعی که رخ می دهد اشاره کرد که بیشتر از کمیک بوک ها و داستان های مصورش است و در سطح بالا تری از آن قرار دارد که با معرفی شخصیت های جدید و مختلفی و پرداخت مناسب هر کدام می تواند بازیباز را به سوی خود جذب کند .


Episode 2 : Starved For Help


در اینجا می رسیم به قسمت دوم از بازی ، تل تیل قصد داشت نکات منفی اپیزود اول را به نقطه قوت در اپیزود دوم تبدیل کند .روابط شخصیت ها و پیش زمینه هر کدام ، حضور شخصیت ها و سیر داستانی جدید و پیشرفت خوب داستان از جمله مواردی هستند که تمرکز اصلی قسمت دوم در آنها بوده و سازندگان توانسته اند ،اهداف خود را به خوبی به بازیباز منتقل کنند .داستان بازی 3 ماه بعد از وقایع قسمت اول که وقوع می پیونند را روایت می کند . بعد از ماجراهایی که بر لی و گروهش در داروخانه و Motel به وقوع پیوست ، اینبار افراد نجات یافته با مشکل جدیدی روبرو شده اند .

حضور چند ماهه آنها در Motel ، موجب شده که مواد غذایی به کمترین سطح ممکن رسیده و این عامل ، مشکلات جدیدی را به وجود می آورد .اختلاف نظر مابین شخصیت های مختلف و نبود رهبری مناسب از سوی هیچ کدام ، روند داستان را به گونه ای رقم می زند که وظیفه هدایت و رهبری و تقسیم غذای گروه بر عهده بازیباز قرار می گیرد . مهم ترین نکته قوت بازی که آن را بهترین بازی سال 2012 لقب داد ، انتخاب های تاثیر گزار در روند بازی است که هر کدام در نوع خود بی نظیر هستند . می توان گفت که انتخاب ها در این قسمت ، چالش برانگیز تر از قسمت اول است ، انتخاب ها با وجود محدودیت زمانی به کار رفته در طول بازی به نوعی اضطراب و هیجان را به بازی منتقل میکند ، به طور مثال در ابتدای بازی با چند شخصیت جدید رو برو میشوید که یکی از آنها در تله خرس گرفتار شده و هر لحظه توسط مردگان متحرک تحدید می شود ، اینجا بازی دو نوع انتخاب کاملا مختلف به بازیباز می دهد که هر کدام در ادامه داستان و حتی قسمتهای بعدی تاثیرگزار خواهد بود .

اولی رها کردن وی و گروهش و یا بردن افراد سالم و دومی هم قطع کردن پای وی با تبر و فرار از مهلکه . شاید گزینه دوم کمی منطقی تر باشد اما روند داستان سرایی و تغییر پذیری بازی به شکلی پیش می رود که بازیباز را با موقعیت جدیدی روبرو می کند .


Episode 3 : Long Road Ahead 


در ادامه و اپیزود سوم نکات مثبت بازی بیشتر و بهتر می شود .بعد از وقایع دو قسمت قبل در مزرعه اینبار بازی با نکات جدیدی شروع می شود .خیانت یکی از اعضای گروه و اتفاقاتی که پیش می آید ، باعث می شود تا شخصیت های بازی مجبور به ترک Motel شوند و مکانی امن برای زندگی باشند .در این میان چالش های داستانی و شک های به کار رفته در داستان ، شخصیت ها و ارتباط آنها با یکدیگر را متحول میکند تا جایی که نکات ضعف قسمت های قبل را نیز می پوشاند .تعداد بسیاری از شخصیت های قدیمی حذف شده و افراد جدیدی به گروه اضافه شده اند . اینبار ، انتخاب ها تنها میان نجات دادان یکی از دو شخصیت نیست که بازیباز را به چالش می کشد و نه تنها از سیستم انتخاب های سرنوشت ساز با نتایج مشخص دوری شده بلکه بازی از روند جدیدی استفاده می کند که نتیجه انتخاب ها را غیر قابل پیش بینی می کند . جا گذاشتن یکی از شخصیت ها یا همراهی وی ، نه تنها همچون گذشته بر روی رفتار و نگرش اعضای گروه تاثیر گذار است ، بلکه تا حدی باعث میشود مسیر بازی عوض شده و بازیباز با محیط ها، گیم پلی و انتخاب های متفاوتی روبرو شود .

شخصیت لی و ارتباط او به عنوان یک محافظ و به نوعی پدر کلمنتاین به مراتب نسبت به گذشته پرداخت مناسب تری دارد .شکل و شمایل مصنوعی و رویاگونه رابطه کلمنتاین و یکی دیگر از شخصیت های بازی اینبار بسیار بهترشده که تا جایی که فراتر از استاندارد های معمول بازی های رایانه ای فراتر رفته و بازیباز را مجاب میکند تا به شکلی واقعی نسبت به آن ها احساس یک فرمانده و رهبر و راهنما برای آنها داشته باشد . همین مورد عملا انتخاب ها را در راستای احساسات بازیباز قرار داده . تنها مشکل بازی در تمامی اپیزود ها که اولین و آخرین مشکل شکل مهم بازی است ، مربوط به پیشرفت بازی است . سیستم مورد نیاز استفاده برای پیشبرد و ادامه بازی به نحوه ای طراحی شده که بایستی فعالیت ها یا دیالوگ های خاصی مابین بازیباز و دیگر شخصیت ها رد و بدل شود تا در ادامه اتفاقات بعدی رخ داده و داستانپیش برود . اگر به نوعی از چنین روندی استفاده نمی شد و می توانستیم آزادی عملی حتی کوچک در بازی مشاهده کنیم بی شک یکی از کم سابقه ترین بازی های دنیا طرف بودیم .


Episode 4 : Around Every Corner


بازی کم کم به پایانش نزدیک میشود ، پس از ماجراهایی که پیش می آید که بستگی به بازیباز دارد ،این بار در قطار اتفاقاتی هم پیش خواهد آمد که حس واقعی یک پدر را به بازیباز میدهد .تمامی نکات مثبت اپیزود سوم بدون استثنا به این اپیزود راه پیدا کرده و حتی بازی تا جایی پیش میرود که حس ترس واقعی را به بازیباز القا می کند .این اپیزود روشن کننده همه فاجعه هایی که قرار است در اپیزود آخر شاهد آن باشیم را برایمان باز میکند . بعضی مشکلات بازی که در نسخه PC وجود داشت از جمله افت فریم شدید در این نسخه به خوبی حل شده اند تا ما شاهد یکی از برترین اپیزود های این فصل باشیم .محیط های بازی تاریک تر از گذشته شده و جلو گیری از ترس کلمنتاین هم کار دشواری است .اینجا باید همه گروه را آرام نگه دارید و باید از تفرقه و درگیری جلوگیری کنید که البته کار سختی است و حداقل یکی از یارانتان در گروه را از دست خواهید داد . 

داستان ادامه پیدا میکند .........

* احساساتی که در این دو نفر جریان دارد بازگوی فصل اول Walking Dead است .


Episode 5 : No Time Left


آخرین و دردناک ترین قسمت از فصل یک فرا میرسد ......

صحنه های دردناک و ناراحت کننده پشت سر یک دیگر به وقوع میپیوندد و اگر با این عنوان زندگی کرده باشید ، اشک از چشمانتان سرازیر میشود .لحظه آخر بازی و مرگ لی و اشک کلمنتاین دردناک ترین صحنه بود که من تا به حال در یک بازی تجربه اش کرده بودم .....

کلمنتاین تنها و بی کس میماند و اگر خود را به جای او قرار دهید با دردناک ترین فاجعه زندگیتان روبرو خواهید شد .

اتمام فصل یک مردگان متحرک .................. کلمنتاین زنده می ماند اما به چه قیمتی ؟؟؟


استودیو تل تیل یک DLC هم به بازی اضافه کرد که 400 Days نام داشت . در این فصل هم که فصول زمانی بین اپیزود دوم تا سوم را روایت میکرد و شخصیت های جدید و تاثیر گذاری وارد بازی میشوند و در کل این فصل هم جذابیت های فصل های دیگر را دارد و میتواند شما را سرگرم کند .


سخن آخر


بازی Walking Dead Telltale Games یکی از برترین عناوین ماجراجویی است که می ارزد به ده هزار تا از آن بازی های 60 گیگابایتی که هیچ چیز جدیدی در خود ندارند .من شخصا به شما پیشنهاد میکنم که این بازی را انجام دهید حتی اگر از سبک ماجراجویی خوشتان نمی آید .


امتیاز بازی : 9 / 10


نقاط قوت:

نقاط ضعف:

          -تغییرات مناسب در داستان ، انتخاب های تاثیر گذار 

 - نتایج غیر قابل پیش بینی
  شوک های مناسب داستانی و گرافیک کمیک گونه

  -روند خطی بازی و افت فریم


این هم ویدیو های بازی :



مدت زمان: 42 ثانیه

نویسنده : مهدی صادقی