برای خواندن نقد و بررسی بازی resident evil revelations 2 (اپیزود اول) به ادامه مطلب بروید.


هنگام اجرای بازی حس هیجان و استرس عجیبی داشتم. انگار بعد از نمایش های ضعیف نسخه های گذشته سری Resident Evil منتظر یه چیز کاملا جدید و ترسناک بودم. یک شروع دوباره که حالی دوباره به عنوان Resident Evil بدهد ولی متاسفانه اینطور نبود در نمایش های ابتدایی بازی چیز خاصی وجود نداشت و شرکت کپکام اصلا نتواسنته است حس ترس را به خوبی از محیط بازی نمایش دهد. انگار کپکام در گذشته خود مانده است  واصلا سعی در پیاده کردن یک چیز جدید بر روی این سری را نمیکند. اما در این بین چیز های خوبی نیز وجود داشت که ادم میتواند به انها امیدوار باشد.

 حال با نقد و وبررسی اپیزود اول Resident Evil Revelation 2 با ما همراه باشید.



نام عنوان: Resident Evil Revelation 2

شرکت سازنده: کپکام

ناشر: کپکام

پلتفرم: Pc , Ps4 , Ps3 , Xbox 360 , Xbox one

سبک: ترس و بقا

تاریخ انتشار: 6 اسفند 93

 

داستان این عنوان ادامه گر وقایع Re5 و Re6 است.در داستان بازی اشاره ای به قسمت های قبل نمی کند و حرفی از کریس ردفیلد و جیل ولنتاین در این نسخه نیست و فقط در ابتدا مقداری از سازمان یا ارگان با هدف مبارزه علیه حملات بیولوژیکی با نام تراسیو (Terasave)  می فهمیم. بعد از سال ها ما شاهد برگشت شخصیت کلیر ردفیلد هستیم. و البته باید گفت شخصیت های گذشته بزرگتر و مسن تر شده اند. همین شخصیت مویرا که در این قسمت حضور دارد. قبلا تصاویری از این خانواده مویرا دیده بودیم ولی به دلایل نا مشخص که اشاره ای هم نمیشود بری ، مویرا را  به کلیر سپرده است.



روایت داستان به دو صورت انجام میشود. در بخش اول بازیکن شاهد حمله گروهی نظامی است که کلیر و مویرا توسط آن ها دزدیده به جزیره ای ناشناس برده میشوند. پس از آن بازیکن خود را در سلولی میبیند که کلیر در آن است. سلولی عجیب در زندانی عجیب و همچنین  علت دزدیده شدن کلیر و مویرا  که هنوز مشخص نیست. پس از باز شدن اتوماتیک در سلول شما کنترل کلیر را به عهده میگیرید و مقداری که جلوتر میروید مویرا را پیدا خواهید کرد. نمی توان گفت که داستان بازی خیلی جذاب است و خیلی کسل کننده بلکه در سطح مناسبی قرار دارد. داستان مویرا و کلیر آرام آرام پیش میرود و بعضی اوقات شما در یک یا دو موقعیت  گاها ترسناک و چالش برانگیز گرفتار خواهید شد و حتی مویرا از اسلحه بیزار است و شما وظیفه حفاظت از او را به عهده خواهید داشت. البته مویرا نقش یک مزاحم را ندارد بلکه وی به جای اسلحه یک چراغ قوه و یک دیلم پیدا میکند که میتواند با چراغ قوه راه را برای کلیر روشن کند و یا با متمرکز کردن نور بر چشم دشمنان دید آن ها را مختل کند و همچنین با استفاده از دیلم در های قفل شده را باز کند و در مواردی نیز از آن به عنوان سلاح سرد سود ببرد.

بخش دوم روایت داستان با حضور یکی از شخصیت های قدیمی بازی آغاز میشود. پدر مویرا، بری بریتون ( او دارای شخصیت جالبی است به نظر من هم قوی است و هم جذاب. هنگام کنترل او اصلا احساس ضعیف بودن نخواهید کرد. بری را در قسمت اول سری Resident Evil مشاهده کرده بودیم.) به دنبال پیدا کردن دخترش در این جزیزه ناشناس ،  وارد آن جا میشود و در ابتدا با دختر بچه ای به اسم ناتالیا کردا آشنا میشود.

 دختر بچه ای عجیب و تنها که لباس خواب به تنش دارد و نمیداند چگونه و به وسیله چه کسی به این جزیره خطرناک آورده شده است. ناتالیا به علت نامعلومی توانایی دیدن هیولا ها و موجودات را از پشت دیوار دارد. و هنگام به کنترل گرفتن ناتالیا آن ها به صورت لکه های زرد و قرمز خواهید دید. معلوم نیست ناتالیا کیست و علت حضورش در آن جزیره چیست؟ ممکن است دختر یکی از شخصیت های گذشته باشد و یا یک شخصیت جدید اما به هر حال نا معلوم است.



 محیط های ترسناک یا زامبی های خشن؟

همانند قسمت قبل در این نسخه نیز هنگام حرکت کردن، تیر اندازی و جا خالی دادن وجود دارد و حتی نسبت به قبل حرکات بهینه تر و بهتر شده اند. در جایگاه های مخصوصی بازیکن میتواند به ارتقای اسلحه خود بپردازد و بهتر از قبل به بازی ادامه دهد.

در این جزیره دور افتاده هیچ چیز معلوم نیست و شما با هیولا هایی که به علت  یک نوع انگل یا ویروس ناشناس به این شکل در آمده اند روبرو خواهید شد. اصلا نکته قابل قبول برای ترسیدن در آن ها وجود ندارد و با چند گلوله و یا چاقو زدن میتوانید آن ها را از پای در بیاورید. غول های بازی نیز  بر خلاف سه گانه اول Resident Evil   ( وقتی ادم انها را میدید به صندلی میخکوب میشد)ترسناک نیستند و شما احساس ترس نخواهید کرد به جز دو موقعیت کوچک.



محیط های بازی نیز تکراری هستند و اصلا به جزئیات آن دقت نشده است. بافت بعضی از قسمت های بیرون از زندان نیز بسیار بد هستند. در کل هیچ چیز برای ترسیدن وجود ندارد و شما با خیال راحت میتوانید اپیزود اول را به پایان ببرید.

اما از مشکل نترسیدن که بگذریم باید در مورد گیم پلی بگویم. بعضی اوقات مویرا واقعا اذیتتان خواهد کرد به خصوص که شما در یک محیط با چند هیولای قد و نیم قد مواجه خواهید شد. مثلا بعضی اوقات جلوی شما خواهد بود و مانعی برای تیراندازی به هیولا ها خواهد شد. بعضی اوقات نیز وقتی کنترل مویرا را به دست میگیرید در هنگام مواجه با دشمنان کلیر کار خاصی نمیکند و فقط دنبال شما  راه خواهد افتاد که باعث غیر طبیعی بودن بازی میشود. به غیر از اینجا نوع مبارزه با چاقو نیز خیلی غیر طبیعی است. من که اگر در آن موقعیت باشم آن طور که کلیر چاقو میزند ، نمیزنم.



و اما کلام آخر....

در کل اگر شما انتظار یک Resident Evil ترسناک از این نسخه دارید به کل تفکرات خود را دور بریزید چون هیچ چیز این عنوان ترسناک نیست. به نظر من عنوان جدید شینجی میکامی که The Evil Within نام دارد واقعا ترسناک است. یعنی شما هم از مواجه با دشمنان قوی هراس دارید و هم از محیط و اصلا احساس امنیت نمیکنید که عالی است.

امیدوارم کپکام های دست از این کار های بچگانه خود دست بردارد و اگر قصد ساخت یک Resident Evil جدید را دارد واقعا یک Resident Evil ترسناک را بسازد.

 

نظر شما در مورد Resident Evil Revelation2 چیست؟ آیا این عنوان توانست شما را بترساند؟

 نظرات خود را با ما در میان بگذارید.