با نقد و بررسی مفصل بازی Mortal Kombat X در ادامه مطلب با ما همراه باشید...


شرکت سازنده: NetherRealm Studios

ناشر: Warner Bros

سال انتشار: فروردین 94

پلتفرم: Xbox 360  ، Xbox One  ، Ps4  ، Ps3  ، PC

سبک: مبارزه ای _داستانی

 


میتوان گفت بیش تر طرفداران سری Mortal Kombat در انتظار انتشار شدن نسخه جدید این سری بودند زیرا در این نسخه علاوه بر تغییرات چشمگیر زیادی ، شخصیت های جدید بسیار زیادی به این نسخه اضافه شده است که حال و هوای جدیدی به دنیای خشن این سری میدهد. حال با نقد  و بررسی مفصل این عنوان با ما همراه باشید.



خشن تر از همیشه!


بدون شک میتوان گفت مهمترین نکته در یک بازی مبارزه ای نوع گیم پلی ، تعداد کراکتر ها و تنوع نوع ساخت مبارزات آن هاست. در این نسخه از بازی Mortal Kombat شما تنوع بسیار زیادی از سبک های مبارزه را تجربه خواهید کرد. 25 کاراکتر در بازی وجود دارد که هر یک از آن ها به سه سبک مبارزه میکنند این یعنی 75 شیوه مختلف مبارزه در این نسخه که واقعا رقم بالایی است. در مورد Fighting Stage   های این عنوان که بهترین بخش آن هست هم باید گفت که باعث تعامل و نزدیکی بیشتر بازیکن با هر یک از Stage  ها میشود. سازندگان در برخی قسمت ها عناصری را برای بازیکن قرار داده اند که به وسیله آن ها میتوانید به دشمن ضربه بزنید. برای مثال در برخی Stage  ها میتوانید با پرتاب کردن سپر ، تنه درخت یا مواردی مشابه به سوی حریف خود دمیج زیادی را به او وارد کنید. یا در بعضی مکان ها این کار را با یک راهب یا پیرزن انجام دهید.

 

 


Finish Him !

به نظر بنده شاید یکی از تفاوت های بازی Mortal Kombat  با دیگر هم عناوین خود وجود تنوع مبارزه ای و بخش های مختلف است. به خصوص قسمت انتهایی بازی که با نام Fatality خوانده میشود. البته های حالت های مختلفی مانند Babality  و Brutality  هستند که بعد از سال دوباره به این نسخه بازگشتند. اما انجام این حرکات به سادگی نیست و نیازمند تمرین و مهارت است و همچنین برای انجام این حرکات میتوانید از بخش Move List راهنمای آن را بخوانید.

 

 

اما از Fatality  های این عنوان نمیتوان گذشت که جذابیت بسیاری را به عنوان میدهدند. البته سازندگان در این نسخه با قرار دادن سکه هایی و با بدست آوردن آنها میتوانیدEasy Fatality انجام دهید. تنوع Fatality عالی بود و شباهتی میان آن ها نیست و به خوبی طراحی شده است و شما میتوانید Fatality های بسیار زیاد و خشن و خونین را روی حریف خود انجام دهید. برای مثال کاراکتر Cassie Cage پس از فن نهایی با حریف خود یک عکس سلفی میگید و آن را در شبکه های اجتماعی میگذارد که بسیار خلاقانه است و من خودم بسیار هیجان زده و متعجب شدم.


بی نهایت و لذت بخش


با Mortal Kombat X شما بسیار سرگرم خواهید شد به طوری که گذر ساعت ها را نخواهید فهمید. بخش Tower های این سری هم مختلف است. بخش اول classic Tower   که با انتخاب یک کاراکتر باید به مبارزه با 10 شخصیت بروید و در نهایت با شکست دادن Shinnok داستان مخصوص کاراکتری را که انتخاب کرده اید تماشا کنید.

 

 

در بخش های دیگر شما شاهد  Test Your Luckو Test Your Might خواهید بود که هر یک در دو Tower  متفاوت قرار دارند. در هر یک شما با نوعی از مبارزه باید به حریف خود ضربه بزنید که بعضی اوقات واقعا سخت است. Tower  های دیگر نیز با نام های Endless  و Survivor هستند که در بخش اول شما باید تا جایی که میتوانید مبارزه کنید که با بالا رفتن طبقاتTower  هر لحظه سخت تر میشود. در بخش Survivor نیز پس از اتمام هر  طبقه به شما مقدار مشخصی جان داده میشود که باید با دقت به مبارزه ادامه دهید تا شکست نخورید.

در بخش آنلاین این سری ما شاهد قرار گرفتن Faction  هستیم که با انتخاب یکی از 5 جبهه موجود ، به مبارزه با دیگر بازیکنان به صورت آنلاین میپردازید. در آخر هر هفته هم Faction برتر با توجه به امتیازات به دست آمده انتخاب میشود.

 

 

جالب و به یاد ماندنی


همانطور که میدانید وشاید هم نمیدانید بخش Krypt مختص آیتم های ویژه است که با کسب امتیاز و سکه در بخش آفلاین قابل خریداری است. در Mortal Kombat X نسبت به نسخه های قبل شاهد یک قبرستان بزرگ و تودرتو هستیم. بازیکنان باید سنگ قبر هایی را که مشاهده میکنند را نابود کنند و از داخل آن ها Fatality  و Brutality قفل تمام شخصیت ها ، لباس های ویژه شخصیت ها را و... بدست آورند. البته این قسمت سختی های خودش را هم دارد برای مثال در Dead Woods گرگ های به شما حمله میکنند و در Shao Kahn’s Tomb ارواح خبیثه که باید در لحظه مناسب با زدن دکمه مورد نظر آن ها را نابود کنید.

 

 

نکته دیگری هم که باید به آن اشاره کرد پیدا کردن اشیا مفقود ویژه ای که در گوشه کنار این نقشه گم شده اند است. این باعث دسترسی به بخش های جدید از Krypt  و خرید آیتم های جدید است.


صدا گذاری عالی؟


در زمینه صداگذاری هم که همیشه یهترین بخش سری Mortal Kombat است دیالوگ های شخصیت ها بسیار دقیق و زیرکانه طراحی شده اند. به طوری که هر کاراکتر در مقابل کاراکتر دیگر دیالوگ خاصی را بازگو مینماید و حتی در صورت برخورد رقیبان اصلی زمان دیالوگ ها افزایش پیدا میکند.

تیم صدا گذاران هم جزو افراد مطرح و نام آشنایی هستند. برای مثال صدای Shinnok توسط Troy Baker ایفا شده است و صداپیشگی شخصیت Joel  در بازی Last Of Us  را نیز به عهده داشت و شخصیت های دیگر که صداگذار هریک به خوبی در نقش خود حضور داشته اند.

 

 

در آخر...


آخرین نسخه از سری بازی های Mortal Kombat  را بدون هیچ ذره ای شک باید این از عناوین عالی در این نوع سبک دانست که از برترین بازی های منتشر شده تا به امروز است. کیفیتی عالی ، داستانی جذاب ، گیم پلی سریع ، صحنه های خشن و ... یقینا شما را پای کنسولتان میخکوب خواهد کرد. البته نگفته نماند که سازندگان با اضافه کردن چهار کاراکتر دیگر که به زودی قابل بازی خواهد بود شما را وجد زده خواهد کرد.



امتیاز وبلاگ به این بازی: 9.4 از 10


نویسنده: محمد اروجی