نقد و بررسی بازی Evolve را در ادامه مطلب ببینید...

مشخصات بازی:

نام عنوان: Evolve

سازنده: Turtle Rock Studios

ناشر: 2K Games

پلتفرم: Pc  و Xbox One و Ps4

سبک: اکشن، ترسناک، اول شخص شوتر


داستان بازیEvolve  تا حدودی شبیه به Left 4 Dead  است که توسط همین شرکت سازنده، درست شده است ولی با این تفاوت که چهار بازمانده در بازی Left 4 Dead  جای خود را به چهار شکارچی داده اند و زامبی های L4D جای خود را به یک هیولای غول پیکر داده اند. ولی آیا سازندگان این عنوان توانسه اند انتظارات گیمر ها  و منتقدان را برآورده کنند؟ البته این گیم را میتوان به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام داد که واقعا در گیمر حس هیجان و انگیزه ی بقا و را ایجاد میکند.

اتفاقات بازی در سیاره ای به نام Shear رخ می دهد , سیاره ای که توسط موجودات عجیب و غریب و عظیم اجثه تسخیر شده است.

 سازندگان این عنوان بازی را به دو بخش ساخته اند که در آن میتوانید انتخاب کنید که شکارچی باشید یا شکار    (در نقش هیولا)

اگر شما شکارچی بودن را انتخاب کرده اید  میتوانید کلاس و نوع مبارزه خود را  از  بین چهار کلاس Assault  و Trapper و Medic و Support انتخاب کنید گه هر یک ویژگی مخصوص خود را دارد.

کلاس اول یعنی Assault  را میتوان گفت برای اولین کسانی که وارد دنیای بازی میشوند بهترین انتخاب است. استفاده از قدرت های دفاعی به صورتی که با سپر در مقابل حملات هیولا مقاومت کرد و در فواصل نزدیک با هیولا رو به رو شد. انواع سلاح های راه نزدیک و مواد منفجره در اختیار این کلاس است.

کلاس Trapper عملکرد یکسانی نسبت به کلاس اول از نظر دفاعی دارد ولی با این تفاوت که علاوه بر سلاح های معمول توانایی شناسایی و تله گذاری نیز از ویژگی های این کلاس است.

کلاس Medic  هم از اسمش معلوم است وظیفه رسیدگی به وضعیت دیگر افراد گروه دارد و از نظر حیاتی نقش مهمی را ایفا میکند.

و اما کلاس آخر یعنی Support. این کلاس بیشتر برای پرت کردن حواس هیولا و پشتیبانی از کلاس های هجومی مناسب است و از نظر تجهیزات خیلی قوی نیست.

اما توانایی و پلی استایل این شخصیت ها نسبت به یک دیگر فوق العاده است که هر یک تجربه ای متفاوت به دیگری را به گیمر ارائه می کند.

 

 

حالا بازی از دید هیولا کاملا متفاوت است. کنترل این موجود از نمای سوم شخص دنبال می شود.در ابتدا قدرت در دست شکارچی هاست اما هیولا باید با شکار حیوانات موجود در بازی قوی تر شود و تکامل پیدا کند (اسم بازی Evolve  است به معنی تکامل) و بتواند در برابر شکارچیان مقاومت کند. با خورده شدن هر حیوانی توسط هیولا نواری در کناره صفحه نمایان خواهد شد که مقدار درندگی این موجود را نشان میدهد و پروسه تکامل هیولا آغاز میشود. پس از پایان شدن پروسه تکامل هیولای بزرگ تر و وحشی تری در اختیار شما خواهد بود. هیولا ها هر یک قدرت های خاصی هم دارند مانند Goliath  که ویژگی هایی مانند نفس های آتشین و پرتاب سنگ ها را داراست. در ادامه Kraken  به سرعت عمل بالا معروف است میتواند به سرعت در هوا حرکت کند و  با حملاتی که از بالای سر دشمنان انجام میدهد آن ها را نابود کند.

در جایگاه سوم Wraith  که تاکتیکی ترین هیولاست میتواند بی سر و صدا حرکت کند و حتی توانایی نامرئی شدن برای مدتی را دارد که در هنگام گیر افتادن میتواند به راحتی از مهلکه فرار کند. اما با تمام این ها شما برای موفقیت باید هوشمندانه عمل کنید، بدون ردپا  و اثر حرکت کنید، از دید دشمنان خود مخفی باشید، به محیط اطراف آگاه باشید تا بتوانید به شکارچیان خود غلبه کنید.


 

از همه ی این ها که بگذریم Turtle Rock تلاش زیادی برای بهتر بودن Evolve  کرده است تا تجربه حرفه ای به مخاطبین خود ارائه دهد. بی شک استاد شدن در هر بازی ، سختی های مخصوص خود را دارد که این قاعده در این بازی نیز صدق میکند. اسلحه ها با دقت خاصی ساخته شده اند هر یک قلق مخصوص خود را دارند و نمی توان به مانند بعضی از گیم ها فقط کلید ماوس را فشار داد تا شلیک کنند باید برای Master  شدن در آن  ها تلاش کنید. در Evolve  استفاده به جا از مهمات و اسلحه ها بسیار مهم است برای مثال معمولا جت پک های بازیکن دارای سوخت زیادی نیست پس استفاده در زمان مناسب از آن اهمیت دارد و مانند هر یک از بازی های سبک بقا بازیکن باید بداند که در کجا و در چه زمانی از مهمات استفاده کند که خودش مهارت بزرگی است.

 


اما سلاح ها هم اکثرا مهمات نامحدود دارند که سازندگان زمان خاصی را برای آن اسلحه در نظر گرفته اند که اسلحه در صورت داغ شدن برای مدت زیادی از کار میافتد.

اما در نقش هیولا نیز Master  شدن تلاش های خود را میخواهد و لذت مخصوص خود را دارد. در چند ساعت اول بازی شما یاد خواهید گرفت که باید شکارچیان را دنبال خود بکشید و آنها را گیج کنید. البته قابلیت های هر یک از هیولا ها مانند مخفی کاری باعث شده تا بازیکن مدت ها شکارچیان به دنبال خود کشانده و رفته رفته آنها را ضعیف کرده و در نهایت حساب همه شان را برسد.

از دیگر ویژگی های Evolve  میتوان به مپ های آن اشاره کرد که تیم برنده در بازی بعد میتواند قابلیت هایی را بدست آورد و آن ها را آزاد کند. برای مثال در نقش شکارچی میتوانید از قابلیت هایی مانند بهتر کردن وضع آب و هوا وقابلیت تله پورت در مپ که هر یک جذابیت زیادی را به Evolve اضافه کرده است. در جبهه هیولا نیز میتوانید با آلوده کردن هوا به گاز ها و دیگر توانایی ها محیط را برای شکارچی ها سخت تر کنید.

Evolve  در کل 16 مپ دارد که بیشتر آن ها بسیار زیبا طراحی شده اند. محیط هایی پر از سنگ و صخره های مناسب برای غایم شدن ، حیات وحشی که به پروسه تکامل هیولا کمک میکنند و چندین چندین چیز های دیگر. البته نقطه خسته کننده مپ ها در این است که همه آنها تجربه یکسانی را به بازیکن ارائه میدهند و بازیکنی که بعضی از تاکتیک ها را در مپی اجرا نموده است باید از آن تاکتیک ها در مپ های دیگر نیز استفاده کند.

 

 طراحی چهره شخصیت ها نیز زیبا و بسیار دقیق کار شده اند. در صدا گذاری شخصیت ها هم توجه خاصی شده است ولی در بعضی اوقات استفاده از بعضی جملات تکراری میشود که مشکلی برای شما ایجاد نمیکند.

در مورد تکراری شدن بازی از دید بعضی از بازیکنان نیز باید گفت که ماد هایی در بازی طراحی شده اند که از کسل کنندگی تعقیب و گریز طولانی میکاهد. برای نمونه در بعضی از ماد ها شکارچی ها باید تخم های هیولا ها را نابود کنند و هیولا باید جلوی آن را بگیرد و یا شکارچیان باید گروهی از انسان ها آزاد کنند اما هیولا در تلاش برای خوردن آن ها است.

هوش مصنوعی بازی نیز در حالت آفلاین بسیار قابل قبول است و حس هیجان به صورت آنلاین را تا حدودی در بازی آفلاین ایجاد میکند.

در آخر نیز میتوان گفت این بازی نیز مانند همه ی بازی های دنیا بدون ایراد نیست و دارای مشکلاتی از زمان عرضه خود تا به حال بوده است ولی استودیوی Turtle Rock به خوبی توانسته است یک بازی چند نفره جالب را به وجود بیاورد پس اگر بعد از تایتان فال دنبال بازی چند نفره دیگری میگردید Evolve  بهترین گزینه پیش روی شماست.


امتیازات این بازی در:

IGN: 9 از 10

Gamespot:  8 از 10

Steam: 6 از 10

امتیاز وبلاگ به Evolve: 8 از 10


نویسنده: محمد اروجی


لطفا نظر خود را در مورد این بازی و نقد ما بیان کنید.