Dying light


 برای دیدن نقد و بررسی بازی Dying Light به ادامه مطلب بروید...

 

 

مشخصات بازی:

نام عنوان:   Dying Light

ناشر:  Techland

 شرکت سازنده:   Deep Silver 

تاریخ انتشار:  فوریه 2015

پلتفرم:   pc ,  xbox one , ps4

 

یکی از آینده نگری های مردم این است که اگر روزی یک ویروس و یا بیماری در کشور های جهان پخش شد و آن ها را تبدیل به موجوداتی دیگر نظیر زامبی ها کرد باید چه واکنشی از خود نشان دهند؟ راه حل را چگونه پیدا خواهند کرد؟ از این رو تا به حال عناوین سینمایی و بازی های ویدیویی بسیاری در ارتباط با همین موضوع ساخته شده است و هر کدام به نحوی این مشکل را نشان داده اند. یکی از استدیو های بازی سازی که در این زمینه فعالیت دارد TechLand می باشد. این استدیو در گذشته با ساخت Dead Island نشان داد که به زامبی ها و عناوین Survival دنیای باز علاقه بسیاری دارند. عنوان Dying Light نیز آخرین ساخته دست این استدیو می باشد که برای پلتفرم های نسل هشت روانه بازار شده است.

اینجا Harran است. شهری که مدتی پیش به دلیل عاملی ناشناخته ویروسی شده است و مردمان این شهر تبدیل به موجوداتی نظیر زامبی ها شده اند و از یکدیگر تغذیه می کنند. ما بازماندگان این شهر هستیم و از داروها و مهماتی که هر از گاهی توسط هواپیما های گروه های امداد جهانی فرستاده می شود استفاده می کنیم تا زنده بمانیم. شاید گروهی دیگر نیز مثل ما در Harran برای زنده ماندن تلاش می کنند و شاید تنها بازمانده های این شهر باشیم. داستان بازی در شهری خیالی به نام Harran رخ می دهد. شما در نقش کایل کرین ( Kyle Crane )‌در این بازی حضور خواهید داشت. وی یک مامور عالی رتبست که وظیفه اش در Harran جست و جو و پیدا کردن شخصی به نام غدیر سلیمان ( Kadir Suleiman ) می باشد. وی اطلاعاتی در دست دارد که بوسیله آن می توانید علت این ویروس را شناسایی کرده و بازمانده های Harran را نجات دهید.

به مرور زمان کایل کرین متوجه می شود موضوع فقط بدست آوردن اطلاعات غدیر سلیمان نیست و کار های دیگری در طول ماموریت هایش از وی خواسته می شود! این تازه شروع ماجراجویی کایل کرین می باشد و در طول داستان ماجرا های بیشتری نیز برای وی رخ خواهد داد. در کل داستان بازی نحوه زنده ماندن مردمان Harran و حس مسئولیت پذیری و همدلی ماموری را نشان می دهد که برای نجات آن ها وارد شهر شده است. در ابتدا داستان بازی شاید شما را زیاد به چالش نکشد ولی رفته رفته داستان جذابیت خاص خود را پیدا خواهد کرد و همچنین میل و رغبت شما برای ادامه دادن بازی بیشتر خواهد شد. همچنین نکته ای جالب برای روایت داستان در نظر گرفته شده است. اگر عنوان Metro Last Light را به یاد داشته باشید در هنگام بارگزاری بازی شخصیت داستان یک مروری بر  اتفاقات رخ داده انجام می داد حال این بخش در Dying Light نیز گنجانده شده است و کرین نیز در حد دو خط از وقایع رخ داده  و جدیدترین اتفاقات می گوید.

بازی در یک محیط دنیای باز رخ می دهد پس باید انتظار یک گیم پلی خوب و سرگرم کننده داشته باشیم. در نگاه اول DL این سرگرمی را بوجود آورده است ولی ضعف های کوچکی نیز به همراه دارد. در شهر Harran خانه های متعدد بزرگ و کوچکی قرار دارد و این امر باعث شده است تا شاهد حرکات پارکور در این عنوان باشیم. شما می توانید به راحتی از ستون های برق، ساختمان ها  و ... بالا بروید و همانند سری بازی های Assassins Creed کل مسیر را با پرش از این پشت بام به پشت بام دیگر سپری کنید. همچنین می توانید از طریق کوچه ها و خیابان ها و عبور از بین توده ای وسیعی زامبی به محل مد نظر خودتون برسید. در AC شخصیت بازی می توانست در ارتفاعات با پریدن در محل مورد نظر زنده بماند و یا مخفی شود. یک سیستم شبیه به سیستم گفته شده نیز در Dying Light وجود دارد. در پایین ساختمان های بلند کیسه های آشغال گرد هم آمده اند و با پریدن بر روی آن ها زنده خواهید ماند و آسیب نخواهید دید.

در سیستم پارکور بازی تنها ضعفی که وجود دارد نحوه گرفتن لبه ساختمان ها و یا واگن های قطار و ... می باشد. البته این ضعف بسته به نوع پریدن شما رخ خواهد داد و هنگام گرفتن لبه واگن توسط  کرین دست وی وارد بدنه واگن می شود و به صورت باگ به نمایش در می آید.  در طول بازی می توانید با استفاده از اشیا نظیر چکش، تبر، چاقو و ... زامبی ها را از بین ببرید. این وسایل را می توانید در طول بازی از طریق گشت و گذار در محیط بدست بیاورید و یا از طریق Shop موجود در بازی آن ها را خریداری کنید. حال که حرف از سلاح های بازی شد بگذارید یکی دیگر از عوامل عذاب آور بازی را بازگو کنم. در طول بازی در اوایل به هیچ وجه اسلحه هایی نظیر M4، کلت و ... را پیدا نخواهید کرد. مگر اینکه دست خاصی و با یک چکش به میان سایر بازمانده ها بروید، آن ها را بکشید و اسلحه هایشان را بردارید. همچنین نوع مبارزه با سایرین سخت تر و طولانی تر از مبارزه با یک زامبی قدرتمند می باشد. بله درست حدس زدید دشمنان شما فقط زامبی ها نیستند. در این شهر هرکس فکر نجادت خودش است.

زمانی که مهمات توسط امداد فرستاده می شود نقطه ای از Mini Map به شکل مهمات در خواهد‌ آمد، حال هر گروهی که زودتر به آنجا رسیده و مهمات را بردارد شانس زنده ماندن خواهد داشت. همچنین در طول مراحل نیز مجبورید با بازماندگان Harran نیز مبارزه کنید و آن ها را بکشید. سیستم Crafting بازی به خوبی طراحی شده است. می توانید در طول بازی با استفاده از ابزار هایی که بدست میاورید برای خود Medkit درست کنید و یا اسلحه های خود را ترمیم کنید. همانند قبل می توانید آیتم های مورد نیاز خود را یا از Shop بازی خریداری کنید و یا در محیط به دنبال آن ها بگردید. نحوه پول در آوردن در DL  بدین نحو است که با گشتن جسد زامبی ها و یا انسان ها می توانید پول بدست بیاورید و یا با انجام مراحل فرعی اصلی نیز مقداری پول دریافت خواهید کرد. اگر جز آن دسته از فرادی هستید که علاقه ای به Craft کردن ندارند می توانید به راحتی آیتم هایی که بدست می آورید را فروخته و اسلحه های بهتری را خریداری کنید.   یکی از قابلیت های جالب بازی این است که مدام در طول دویدن و یا راه رفتن می توانید پشت سر خود را نگاه کنید.

برای مثال یکی از زامبی های دیوانه در حال تعقیب کردن شما است و می خواهید جدای از Mini Map محل دقیق وی را ببینید می توانید به راحتی پشت سر خود را نگاه کرده و وی را پیدا کنید. نگران جلو نباشید زیرا در این هنگام بازی به صورت صحنه آهسته در خواهد آمد. حال یکی دیگر از نقاط ضعف و یا به عبارتی باگ بازی بررسی کنیم. فرض کنید زامبی ها در دنبال کردن شما هستند و از یک پله به پایین می پرید. حال زامبی هایی هنگام پایین آمدن در بعضی مواقع پس از برخورد به زمین دست و پای آن ها مدام به چپ و راست تکان خواهد خورد.

سیستم بروزرسانی بازی نیز از سه بخش Agility، Survivor و Power تشکیل شده است. بخش Power مربوط به مبارزات شما با زامبی ها و سایر افراد می باشد، از این رو با کشتن آن ها XP شما در این بخش افزایش پیدا خواهد کرد. بخش Agility مربوط به حرکات پارکور شما است. هرچقدر در طول جست و جو های خود از این حرکات استفاده کنید در این بهش XP بیشتری دریافت خواهید کرد. بخش Survivor نیز یک حالت کلی در بازیست با گرفتن XP در بخش های قبلی و همچنین گذراندن مراحل و Craft کردن و بروزرسانی اسلحه های خود می توانید XP های مربوط به این بخش را بدست بیاورید. در آخر با LVL UP شدن در هر بخش یک سری پوینت بدست خواهید آورد و با استفاده از آن ها می توانید قابلیت های جدیدی را برای خود آزاد کنید. برای مثال در بخش Power UP  می توانید قابلیت مخصوص به پرتاب چاقو را آزاد کنید و با پرتاب کردن چاقو سر زامبی ها را هدف بگیرید.

 سیستم شب و روز بازی نیز زیبایی خاصی را به دنیای Dying Light  داده است. در شب تعداد زامبی ها بیشتر خواهند بود همچنین گونه ای از زامبی ها هستند که فقط شب ها وارد شهر خواهند شد و در  صورت پیدا کردن شما بدانید که مردنتان حتمی است. از این رو در بازی Safe House هایی نیز موجود است که می توانید شب را استراحت کنید. همچنین با آزاد کردن Safe House های بیشتر نیز می توانید شب ها هم به گشت و گذار بپردازید و در صورت بحرانی شدن وضعیت شما به نزدیک ترین Safe House رفته و بخوابید ! حال لذت واقعی زمانی بوجود میاد که با ۳ تن از دوستان خود به صورت Co-Op به بازی کردن بپردازید. عنوان Dying Light بی شک یکی از بهترین عناوینی است که با دوستان خود می توانید آن را تجربه کنید. می توانید هر کدام به صورت جداگانه در سطح شهر بگردید و زامبی ها را نابود کنید و مراحل پشت سر بگذارید و یا با یکدیگر در کنار هم یکی پس از دیگری مراحل را مامل کنید.

لازم به ذکر است که گیم پلی بازی بدون مراحل فرعی و گشتن محیط بین ۱۲-۱۴ ساعت شما را سرگرم خواهد کرد. شاید تعدا مراحل فرعی بازی کم باشد و یا تنوع خاصی در آن ها وجود نداشته باشد ولی قطعا جذابیت های خاص خود را دارا می باشند. مراحل اصلی نیز جذابی های خود را دارد و هیچگاه در انجام آن ها خسته نخواهید شد. همچنین یک حالت جالب دیگر در بازی وجود دارد به نام Be The Zombie نیز وجود دارد. در این مد می توانید در نقش یک زامبی ظاهر شوید و سایر بازیکنان در بازی را از بین ببرید و امتیاز کسب کنید. به لطف Chrome Engine 6 شاهد گرافیکی قوی و درخور نسل هشت هستیم. با وارد شدن به دنیای Harran اولین چیزی که چشم شما را خواهد گرفت، طراحی منحصر به فرد و فیزیک عالی بازیست. چشم انداز های زیبا، افکت های تصویری فوق العاده از ویژگی های این بازی هستند. حال کمی دیگر از خوبی های گرافیک بازی بگویم.

در طول شب اگر وارد محیط هایی شوید که روشنایی آن ها زیاد از حد است چشمتان اذیت خواهد شد و یا در محیط شهر نزدیک اتومبیلی شوید که در حال سوختن است. این اذیت شدن را به خوبی مشاهده خواهید کرد. همچنین هنگامی که زامبی ها به شما حمله می کنند و نوار سلامت شما از ی حدی کمتر می شود قطره های خون از صفحه نمایش شما به پایین چکه خواهد کرد. به عبارتی شاهد خونریزی صورت شخصیت بازی خواهیم بود. همچنین همانطور که از بازی انتظار می رود شاهد خشونت بالایی در بازی هستیم. به راحتی با چند کمبو می توانید سر زامبی ها را از بدنشان جدا کنید. و یا با حمله کردن به گروهی از زامبی ها دریای از خون بوجود بیاورید.

طراحی زامبی ها از نظر تنوع قابل قبول می باشد و می توانید در طول بازی شاهد زامبی های غول پیکر و یا انواع اقسام مختلف از زامبی های سریع و وحشی را مشاهده کنید. ولی چیزی که در این بخش قطعا شما را آزار خواهد داد طراحی چره و تا حدی فیزیک آن هاست. همچنین مسئله طراحی چهره گریبان گیر شخصیت های بازی نیز شده است. از این که این عنوان دارای گرافیکی بی نظیر است  شکی نیست ولی استدیو سازنده با کمی دقت و سهل انگار نبودن در این بخش می توانست گرافیکی بهتر را ارائه کند.

موزیک و صداگذاری بازی نیز در نوع خود جالب کار شده است. در طول بازی شاهد دیالوگ های دوستانه و طعنه آمیز میان چند شخصیت بازی هستیم و کرین که شخصیتی نسبتا عصبی دارد کامل آن را از روی دیالوگ ها تشخیص داد. در شب محل زامبی ها را از صدای آن ها می توانید تشخصی دهید. صدای اسلحه ها نیز در نوع خود جالب می باشد. در کنار صداگذاری های بازی موسیقی منو و داخل بازی نیز خوب نواخته شده است. در لوکیشن های احساسی و حساس موزیک متناسب با همون حس نواخته خواهد شد.

در نهایت می توان Dying Light را یک تجربه خوب در نسل هشتم دانست و قطعا کسانی که با دوستان خود به انجام این بازی می پردازند می توانند بیشتر از سایرین از بازی لذت ببرند .

منبع: پردیس گیم


نظر شما در مورد این بازی چیست؟