Remember meنقد و بررسی بازی Remember me  را در ادامه مطلب ببینید...

 

مشخصات بازی:

عنوان: Remember Me

سازنده:   Dontnod Entertainment

ناشر: Capcom

پلتفرم:   PC/Xbox 360/PS3

تاریخ انتشار : ۳ ژوئن ۲۰۱۳

سبک : اکشن ماجراجویی

 

بازی مرا به یاد بیاور در سال 2084 اتفاق میافتد در شهر پاریس که حالا به نئو_پاریس معروف است.در این سال شرکت  Memorize ماشین جدیدی ساخته است به نام Sensen  که به آن وسیله قادر است به خاطرات مردم نفوذ کرده و آن ها را حذف، ویرایش یا تغییر دهد. در این میان گروهی به نامErrorist تشکیل شده است که کار آنها مبارزه با این شرکت است. در این شهر دو نوع از مردم زندگی میکنند و همه آنها چه غنی و چه فقیر یک نوع دستگاه در ساقه مغز خود دارند که دسترسی شرکت Memorize  به خاطرات آنها را راحت تر میکند.یک گروه از مردم که به نام Leapers  معروف هستند در اشتراک گذاری اطلاعات خود زیاده روی کرده اند و در اثر یک جهش ژنتیکی به موجوداتی زشت تبدیل شده اند. در ابتدای بازی نیلین (Nillin) را در یک اتاق بارگذاری اطلاعات میبینیم وی که یکی از اعضای گروه Errorist است تمام خاطرات و حافظه خود را از دست میدهد.

نیلین که اسم خود و هیچ چیز از زندگی گذشته خود نمیداند در ذهن خود صدای شخصی جوان را میشنود که هدفش کمک به نیلین است. آن صدا خود را در اول به عنوان یک دوست معرفی میکند ولی در مراحل جلوتر او را با نام ایج (Edge) میشناسیم. ایج در ابتدای بازی به نیلین کمک میکند تا از آن جا فرار کند و خود را نجات دهد در قسمت های آینده هم ایج به خوبی و بدون هیچ اشتباهی به نیلین در یافتن راه ها و انجام کار های مختلف کمک میکند زیرا قدرت اراده و تصمیم گیری نیلین را از او در ابتدای بازی گرفته اند.

 

نیلین با فرار از آزمایشگاه Memorize  از طریق فاضلاب به مکانی میرسد و در آنجا با موجودات زشتی به نام Leapers برخورد میکند ( در بالا به آنها اشاره شده است) نیلین در ابتدا میخواهد که با آنها دوست شود ولی لیپرز ها از انسان ها متنفر هستند و به سمت او حمله میکنند اما نیلین با کمک ایج آنها را نابود میکند و از آن فاضلاب بیرون میاید و خود را در مقابل دنیایی عظیم با صد ها سوال از زندگی گذشته خود میبیند.

 

گیم پلی:

بخش مبارزات این بازی شباهت زیادی به بتمن آرکهام سیتی دارد و شما میتوانید با ضربات مشت و پای خود کمبو های زیادی به وجود آورید. در این عنوان می توانید با رفتن به قسمت Combo Lab و قرار دادن تعدادی از ضربات موجود در بازی به صورت دلخواه و پشت سر هم ، کمبوی مورد نظرتان را ایجاد و در بازی علیه دشمنانتان استفاده کنید . این کمبوها که علاوه بر آسیب رساندن به دشمنان،دارای قابلیت های خاص خود نیز می باشند . نوعی از ضربات باعث افزایش سلامتی نیلین و نوعی دیگر شامل ضربات قدرتی می باشد که با چینش صحیح این ضربات در کنار یکدیگر علاوه بر از بین بردن دشمنان پیش رو ، شاهد افزایش سلامتی و مهارت های لازم دیگر نیز خواهید بود.

علاوه بر کمبوهای مختلف، قدرتهایی در بازی وجود دارد که با پیشرفت در بازی آزاد شده و مورد کاربرد نیلین قرار می گیرد . مثلا قدرتی، ضربات سریعتر و قدرتمند تر در اختیارتان می گذارد (Fury) و قدرتی دیگر با قرار دادن بمبی خاص بر روی بدن یکی از دشمنان باعث از بین بردن دشمنان موجود در محدوده ای خاص می شودLogic Bomb)) که با مقداری زرنگی و با کمک این قدرت ها میتوانید اشک باس های بازی را در بیاوردید.
علاوه بر از بین بردن دشمنان با استفاده از ضربات گوناگون، می توانید با دور زدن دشمن و از بین بردن   Sensen  موجود در پشت دشمن او را Overkill نمایید . اما مقداری یکنواختی در بخش مبارزات وجود دارد که حتی مبارزات بعضی مراحل بیشتر از نیم ساعت طول میکشد که به لطف موسیقی و قدرت های خاص نیلین (در بالا اشاره شده است) از این یکنواختی بسیار کاسته شده است.

 

 

البته یکی از قسمت های مشکل دار بازی دوربین آن و حرکات روی دیوار است.

برای مثال بعضی اوقات در هنگام مبارزات دوربین بازی دید مناسبی به بازیکن نمی دهد که این مشکل در فضاهای کوچک بسیار به چشم میاید ولی این مشکل چنان نیست که شما را اذیت کند.

اما حرکات روی دیوار نیلین مقداری میتوان گفت از واقعیت به دور است زیرا انگار نیلین بسیار سبک است و سختی هایی در هنگام پرش به دیگر دیوار هانمیکشد. اما در این بین در زمان حرکت نیلین بر روی دیوار دوربین به خوبی زاویه دید زیادی به بازیکن میدهد که او را از اتفاقات اطراف خود آگاه میسازد.

مراحل بازی اکثرا در شب و در کوچه پس کوچه های شهر پاریس اتفاق می افتد.البته در این بین حالتی جالب توجه گنجانده شده است که می توانید برای گذر از برخی از قسمتها ، از حافظه افراد استفاده کنید و با مرور حافظه فرد و انجام کارهای او به نقطه مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید .

یکی از بهترین قسمت های گیم پلی Remember Me را می توان بخش Memory Remix دانست .

بازترکیب( Memory Remix)   تا حالا در هیچ گونه عنوانی مشاهده نشده است و یک نوآوری و نقطه ی قوت Remember Me است. نیلین میتواند وارد خاطرات شود ، اتفاقات آنها را طوری رقم بزند که به نفع خودش و هدفش باشد. غالبا در تمامی خاطرات افرادی که در نئو-پاریس زندگی میکنند ، باگ های وجود دارد که میتواند راه را برای نیلین هموار کند. به این صورت که میتوان در یک خاطره ، اسلحه ای که ضامنش کشیده نشده را دستکاری کرد و در خاطرات شخص ، وی با این اسلحه که در واقعیت ضامنش کشیده نبوده اما در خاطره ی ریمیکس شده ،‌ کشیده شده است ؛ همسرش را میکشد و این اتفاق جای خاطره ی اصلی را ذهن فرد میگیرد. چون این قابلیت گیم پلی ،‌برای اولین بار است که در بازیهای ویدئویی استفاده شده است و احتمال خوب در نیامدنش در گیم پلی هم زیاده بوده ، میتوان گفت این بخش بی نقص است و لذت بسیاری دارد

 

 

مراحل بازی اکثرا در شب و در کوچه پس کوچه های شهر پاریس اتفاق می افتد که سازندگان به نمای شهر و کلمات نقش بسته بر روی دیوار توجه زیادی کرده اند. برای رنگ بندی محیط از رنگ های نارنجی و سفید استفاده شده است که بعضی مواقع کسل کننده است.

ولی به طراحی شهر پاریس طوری توجه شده است که بازیکن واقعلا حس میکند که در شهر پیشرفته حرکت میکند.

 تمام این محیطها با موتور Unreal Engine ساخته شده است.

 

گرافیک:

گرافیک بازی به هیچ وجه مانند بازی های روز نمی باشد و در سطح متوسطی قرار دارد .طراحی چهره ها بسیار دقیق هستند و به ریز ترین جزئیات توجه شده است مثلا در هنگامی که هوا بارانی است مدل موی نیلین عوض میشود و در صورت وی قطرات باران دیده میشود البته لازم به ذکر است این جزئیات در کامپیوتر هایی که دارای گرافیک بالا هستند قابل رویت است و در کامپیوتر های قدیمی این جزئیات به خوبی دیده نمیشود.

موسیقی:

صداگذاری را می توان از مثبت ترین قسمت های بازی دانست. صدای شخصیت اصلی توسط (Kezi Burrow) اجرا شده است که واقعا احساسات نیلین را به بازیکن تزریق میکند و بازیکن میتواند استرس،ترس و خشم را از صدای نیلین به خوبی بفهمد. صدای Edge هم به همین ترتیب به خوبی اجرا شده است. به خصوص در مراحل آخر این احساسات به خوبی در صدای او فهمیده میشود.

 موسیقی بازی (مرا به یاد بیاور) توسط آقای الیور دریویه (Olivier Deriviere) ساخته شده است که  او را میشود از نوابغ عرصه ی موسیقی بازیهای ویدئویی دانست. دریویه کارهای ارکسترال را با الکترونیک ترکیب کرده است و به تک تک سکانس های بازی تزریق کرده است. در برخی مراحل، موسیقی الکترونیک که قطعا به درد اکشن میخورند  شنیده و در جاهایی موزیک ارکسترال که در سکانسهای مثل تعقیب و گریز هلیکوپتر بااینکه کوتاه است واقعا تحسین برانگیز جلوه میکند.

و در آخر به نظر من امتحان کردن این بازی ارزش آن را دارد زیرا شما با یک بازی کاملا جدید و پر از ایده مواجه هستید که اگر مقداری در ساخت آن توجه زیاد تری میشد میتوانست حتی عنوان بهترین بازی سال را برای خود کند. من خود از این بازی خوشم آمده است و به شما هم توصیه میکنم که اگر میخواهید به اهداف بازی پی ببرید کمی صبر به خرج بدهید، خود را به جای نیلین فرض کنید ، احساسات و موقعیت های او را درک کنید تا یک تجربه از یک بازی کاملا جدید را بدست آورید

 

 

نویسنده: محمد اروجی

 

 

 

 

 تریلر رسمی بازی Remember Me

 

 

لطفا نظر خود را در مورد این بازی و نقد ما بیان کنید.